perjantai 17. lokakuuta 2014

Things that I'm gonna miss/ I love in Australia

Moikka! Nyt olis vuorossa sit niiden hyvien asioiden listaaminen :) Näitä asioita tuun niin ikävöimään Suomeen palatessa!

~ aupair-kaverit: niin ikävä kun mulla onkin perhettä ja suomikavereita niin täällä on saanut tutustua ihan huippuihin tyyppeihin! enimmäkseen oon tutustunut suomalaisiin mut myös jenkkeihin, saksalaisiin, brittiin, ranskalaiseen jne. pakko myöntää ettei tarkotuksena ollut tulla Ausseihin saakka hengaan suomalaisten kaa mut niin kuitenkin kävi :'D meillä on niin mahtava porukka ja tullaan superhyvin juttuun et can't complain! oon mä onneks saanut nyt myös aussikavereita jee :P

~ hostperhe: mun isäntäperhe on niin rento ja ihana ettei vois parempaa toivoo! ne oikeesti haluu et en oo yhtään stressaantunut ja et näkisin mahdollisimman paljon täällä :') näitä tulee kyl niin ikävä!
~ auringonpaiste: nyt kun kesä lähestyy lämpimiä päiviä on superpaljon! ei oo mitään ihanampaa kun herätä auringonpaisteeseen ja lähtee lenkille tai mennä ottaan aurinkoo altaalle, love it!
~ ihanat rannat: niitä odotinkin melkein eniten ja ei oo ollut pettymyksiä! Bondi ja Manly on lempparit ja vielä on monta rantaa näkemättä 8)

~ siistit eläimet: kengurut ja koalat <33 niin ihania. Ja vaikka valitinkin linnuista edellisessä postauksessa niin ne on täällä uskomattoman kauniita ja värikkäitä!

~ tekemistä riittää: viikonlopuks on melkein aina suunnitelmissa jotain kivaa - joko rannalle, keskustaan syömään tai shoppaileen, piknikille tai pidemmille reissuille mm. Blue Mountainsille, Palm Beachille, Wollongongiin jne (haluttais vielä toteuttaa nää!)
~ rento työ: mulla on luultavasti maailman helpoin työ  :'D ma ja pe vaan 3h, ti-ke-to 6h päivässä :D on ihan parasta et mulla on päivisin vapaata ja saan tehdä mitä haluun!
~ kaupat: täällä on niin mielettömät shoppailumahdollisuudet ja aivan ihania kauppoja! en uskalla edes laskea kuinka paljon oon käyttänyt rahaa shoppailuun :'D forevernew, victoria's secret, hollister, ripcurl (surffikaupat), lorna jane, guess, valleygirl, supre, uggaustralia yms!

~ ruoka: vaikka kaipaankin Suomen ruokia ihan liikaa (kuten ehkä tuli selväks viime postauksessa xD) on täälläkin ihania ruokapaikkoja ja ruokia! Boost, Starbucks, Yogurberry ja Pancakes on the Rocks on meidän ihan lempparit: smoothiet, frappuzzinot, frozen yoghurtit ja pannarit <3 Westfield-keskuksessa on mielettömästi ruokapaikkoja! 
..... ei ruoka oo meile yhtään oleellista joo..

~ kuntosali: mulle maksaa salilla käyminen viikossa vaan 12$ eli noin 48$/kk mikä on noin 33 euroo (puolet halvempaa kun Suomessa siis). Tohon hintaan kuuluu ryhmäliikuntatunnit, mitkä on ihan huippuja: zumbasta on tullut ihan mun lemppari! Kävin Suomessa kerran enkä oikein tykännyt, täällä tunnit on ihan huippuja ja kaikki tanssii täysillä!
~ junat: vaikka bussit onkin täällä aika surkeet niin junat on ihan huiput! keskustaan pääsee helposti alle puolessa tunnissa ja junia menee 10min välein - kun taas Suomessa piti venata monta tuntia jos myöhästy :D

On vielä paljon lisääkin asioita mut nää nyt tuli päällimmäisenä mieleen!

: Pilvi

torstai 16. lokakuuta 2014

Things that I miss from Finland/ I don't like in Australia

En voi uskoo että tänään on tullut 4kk täyteen Ausseissa! Aika menee kyl niin nopeesti - tuntuu että siitä on ikuisuus kun pakkasin mun matkalaukut Suomessa ja hyvästelin kaikki läheiset! Aattelin kertoo teille mitä kaipaan Suomesta eniten ja mitkä asiat ärsyttää Australiassa. Huomenna koitan kirjottaa mitä taas rakastan täällä ja mitä tuun kaipaan kun lähden kotiin! 

~ perhe ja ystävät tottakai tärkeimpänä (aika itsestäänselvyys) -voi miten ihanaa olis olla täysin oma ittensä (kotona) eikä tarvis koko ajan olla himososiaalinen ja tutustua uusiin ihmisiin :'D 



~ ruoka!!! tulee hyvänä kakkosena - tekisin mitä vaan et pääsisin Suomeen syömään! Suomiruoka ja herkut on vaan niiin paljon parempia xD mietittiin Ellan kaa kaikki ruokia mitä kaivataan ja tässä mun lista: ruisleipää, limppua, karjalanpiirakoita, lidlin pikkupizzoja, laivakeksejä kunnon raejuustoo, rahkaa, kaurapuuroo, riisipuuroo, perus suomiruokia, uusia perunoita, korvapuusteja, pullia, lakritsi -ja nougatjäätelöö, S-tuutteja, fazerin ja maraboun suklaata, salmiakkia, lakuja, irtokarkkeja, suklaapatukoita (tuplia, pätkiksiä jne), sipsiä, dippiä, maitoa, äitin tekemää saaristolaisleipää, mysliä ja kakkuja, pikkuveljien tekemiä pizzoja ja makaronilaatikkoo, siskon tekemää kanasalaattia ja pizzaleipää, mummin tekemää jauhelihakastiketta, mureketta, munakasta ja pullakakkua, egen kanasalaattia, kellarikahvilan makkaraperunoita, panchovillan hampurilaisateriaa ja hmm lista jatkuis vielä pidempään :'D ollaan tajuttu miten suuri osa ruoka on meidän elämää ja Suomessa yksinkertasesti on parasta ruokaa - arvostakaa!! (vitsit kun alko tekeen mieli kaikkee äääh) Onneks on olemassa suomikauppa.fi josta ollaan aateltu tilata suomiruokaa! Täällä on myös Ikea, jonne halutaan mennä mahdollisimman pian!



~ sauna! okei nyt kun on ollut niin lämmintä, niin en oo paljoo kaipaillut mut varsinkin alussa kun täällä oli niin kylmä, olis kelvannut kuuma sauna - niin rentouttava!

~ vuodenajat: vaikka oonkin aina halunnut asua jossain missä olis koko ajan lämmin, on mun ikävä vuodenaikoja - tekee vuodesta mielenkiintosemman :D

~ liikennevalot: täällä täytyy odottaa ikuisuus ennen kun valot vaihtuu vihreiks kävelijöille ja kun ne vaihtuu niin kestää pari sekuntia et alkaa vilkkuun punasena - mites kaikki rollaattorilla kulkijat yms muka ehtii ylittään tien!!?
~ vessan ovet (random I know): avautuu sisäänpäin?! Milä logiikka :D ihan liian vaikeeta päästä vessasta ulos varsinkin jos on kamoja mukana! 
~ linnut: pitää ihan kamalaa mekkalaa ja rääkyy, sitä kaunista linnunlaulua onkin sit vähemmän :'D 
~ koirat: aussikoirat vaikuttaa olevan ihan sekasin xD hostperheen koira menee järkyttävän kovaa eteenpäin, sit yhtäkkiä pysähtyy, menee sekasin kun näkee lintuja ja yhtenä päivänä bongasin sen chillailemassa ruukussa ahahaha. Ellankin perheen koirat ihan sekasin: haukkuu koko ajan ja yks niistä juoksi koko ajan pakoon mm terassin alle kun koitettiin saada se lenkille 
~ puhelinliittymät: täällä on niin ärsyttävä prepaid-systeemi - pitää ostaa kuukaudeks aina crediittiä eikä oo rajatonta nettiä joten se loppuu aivan liian nopeesti ja pitää ostaa koko ajan lisää argh
~ bussit: niin ärsyttäviä! Ei tuu aina ajallaan, bussikuskit tylyjä ja busseissa ei ikinä tiedä millon jäädä pois kun siellä ei lue mitään! 
~ leffat: elokuvateattereissa on surkeet valikoimat! oikeestaan mahdoton löytää mitään katselukelposta :D

Tässä nyt muutama asia mitä tuli mieleen, löytyy varmasti lisää! Kyllä se vaan on niin että ulkomailla asuessa oppii arvostaan kotimaansa parhaita puolia, sama tuli huomattua Etelä-Afrikassa! On täällä Ausseissa paljon tosi hyviäkin asioita (kuten arvata saattaa) niistä enemmän myöhemmin!

: Pilvi

Beach. tan and sunshine

Tuntuu ihan käsittämättömältä, että lokakuu on melkein ohi - se tarkottaa että kesään on enää vähän reilu kuukausi oijoiii! Asia, jota rakastan Ausseissa ehkä eniten on mielettömät rannat ja auringonpaiste. Ollaan rakastuttu Bondiin ja käyty siellä nyt melkein joka viikonloppu :) Manlyllä ollaan käyty kaks kertaa ja sekin on ihana paikka! On vielä niin paljon rantoja näkemättä enkä malta oottaa et päästään tsekkaan Queenslandin rannat Ellan kaa 8) 

Viime sunnuntaina suunnattiin Bondille Ellan kaa ja oli taas niin lämmin päivä! Löydettiin hyvä spotti rannan läheltä ja alettiin ottaan aurinkoo. Oltiin sovittu et nähtäis yhtä suomityttöö, Annia (taas yks suomalainen!) siellä ja se lähettikin jossain kohtaa viestiä et mentäis sen luo. EI oltais millään jaksettu nousta (laiskoja kun ollaan xD) mut lopulta raahauduttiin vähän matkan päähän. Löydettiin Anni ja sen kaks kyproslaista kaveria ja liityttiin seuraan. Juteltiin perus aupairjutuista ja myöhemmin Tanja ja Outi (suomityttö joka asuu Canberrassa) ilmesty paikalle! Rentouduttiin, juteltiin, oteltiin aurinkoo ja nautittiin ihanasta auringonpaisteesta!


muahaha haudattiin ella hiekkaan


Viime viikon maanantaina oli public holiday Ausseissa, joten meillä ei ollut töitä jee! Päätettiin lähtee ferryllä Manlylle, kun oli niin kaunis päivä :) Käytiin Manlyllä viimeks monta kuukautta sitten joten oli ihana päästä sinne!
my favourite girl <3
niin uskomattoman kaunista <3
Tultiin rannalle aika myöhään (koska ei jaksettu herätä tarpeeks aikasin lol), joten oli jo aika viileetä. Ehdittiin kuitenkin makaan hetki auringossa ja sit käveltiin rantaa pitkin. Manlyllä oli jotkut blues-festarit, joten oli aika paljon ihmisiä!
auringonlasku!

Treffasin Shelbyä Bondilla yhtenä sunnuntaina ja oli niin kuuma päivä! Ranta oli ihan täynnä - voin vaan kuvitella mikä tungos tuolla on kesälomalla xD

Mentiin tyttöjen kaa Bondille, Festival of the Windsille muutama viikko sitten ja oli ihan huippupäivä! Ranta oli täynnä leijoja ja ihmisiä ja oli vaan ihanaa hengata rannalla koko päivä :) 

Ootan kyllä niin innolla kesää et pääsee rannalle joka päivä!! 

: Pilvi

keskiviikko 15. lokakuuta 2014

Neon Run

Moikkaaa! Osallistuttiin Ellan kaa lauantaina Neon Run -juoksuun ja oli kyl ihan huippua - niin upee kokemus :) Pari kuukautta sitten oli Colour Run, johon oltais kans haluttu mut ei sit mentykään! Täytyy kattoo jos myöhemmin tulis mahdollisuus osallistua siihenkin Brisbanessa :) 




Treffasin Ellaa ja Tanjaa lauantaina ja mentiin yhdessä syömään - varsin järkevää syödä tällanen annos pari tuntia ennen juoksua :D Meidän oli tarkotus hakee meidän neonrun-setti jo 3 jälkeen mut päätettiin hakee se vasta ennen kun portit avautuu 6! Eipä ollut hyvä idea, koska ei löydettykään sitä paikkaa kovin helposti vaan oltiin Botanical Gardensin väärällä puolella :D Harhailtiin puistossa (#nolotblondit) jonkin aikaa mut onneks löydettiin perille ajoissa! Ollaan kyl niin noloja, ei ikinä suunnitella mitään kunnolla ja ollaan myöhässä xD Käytiin hakemassa meidän kamat ja nähtiin Katria ja joitain suomityttöjä joita ei oltu nähty ennen (meitä on täällä jo joku 20 hahaha - koko ajan tulee lisää). Haluttiin saada vähän sotamaalauksia ja mentiin etsiin jotain joka vois tehdä! Luultiin että siinä oli naamanmaalauspiste mut se olikin joku porukka jolla oli omia värejä :D Me jäätiin "jonottaan" typerän näkösinä ja yks nainen kysy mitä me ootellaan :DD Ne oli kuitenkin ihania ja kaks tyttöö maalas meidän naamat jee!
let's do this!! 
Ella blondina tyttönä meni maalaan tussilla huulensa ja kyntensä xD luuli että ne oli tarkotettu naamaa varten haha 
my giiirl <3
suomitytöt 8)
kohta mennään!!
Oltiin ihan fiiliksissä ennen lähtöö!
Ei huonommat lenkkimaisemat xD Sydney on kyllä niin kaunis kaupunki! Oli ihan mieletöntä juosta muitten kaa musiikin soidessa kattellassa näitä maisemia! Oltiin osallistuttu jogging-ryhmään mut aiemmin oltiin ihan et ei jaksa edes hölkätä, vois vaan kävellä :'D Mut tuli yhtäkkiä kunnon motivaatio ja juostiin/hölkättiin melkein koko matka! Okei kyllä me pysähdyttiin eri neon run -pisteille mut jaksettiin yllättävän hyvin! Oon niiin ylpee meistä 8)
Hikisenä juoksun jälkeen xD

Neon Runissa oli kyllä tunnelma katossa (varsinkin ihan lopussa) - niin hyvät dj:t ja huippumusiikkia! Oli superhauskaa tanssia ja hengailla kavereitten kaa :)

: Pilvi